Treść główna

Porady Maszyny przemysłowe Co wpływa na żywotność i prawidłową pracę pilarki wielotarczowej?

Co wpływa na żywotność i prawidłową pracę pilarki wielotarczowej?

wał piłowy w wielopilePrawidłowa praca  pilarki wielotarczowej zależy w zasadniczy sposób od jej użytkowania, oraz od części zamiennych jakich używamy. Należy zwrócić szczególną uwagę na dopuszczalne bicie wału piłowego. Wał piłowy w bardzo dobrym stanie technicznym ma bicie rzędu 0,01 – 0,02 mm. Zapewnia to prawidłową pracę wielopiły bez jakichkolwiek drgań oraz długą żywotność łożysk, tarcz piłowych i samego wału, ale i mniejsze zużycie energii elektrycznej. Maksymalne bicie jakie jest dopuszczalne to 0,03mm. Nie należy przekraczać tej granicy, ponieważ eksploatacja maszyny z większym biciem niż 0,03mm skutkuje bardzo poważnymi konsekwencjami , takimi jak np. uszkodzenie łożysk wału piłowego czy „wybiciem gniazd łożyskowych” w obudowie wału. Łożyska podczas pracy pilarki narażone są na duże obciążenia, dlatego nie należy stosować zwykłych łożysk. Prawidłowe łożyska to takie, które mogą pracować przy obrotach rzędu min 5000 obr./min. Są to łożyska szybkobieżne typu TBP6 z wkładką tekstolitową. Zastosowanie zwykłych łożysk, które mogą w niedługim czasie ulec zniszczeniu może doprowadzić do skrzywienia wału piłowego i unieruchomienia całej maszyny. Kolejnym bardzo ważnym elementem w użytkowaniu pilarki wielotarczowej jest stosowanie prawidłowych przekładek międzypiłowych. Mają one bardzo duży wpływ na żywotność wału piłowego oraz jakość wyrobu gotowego. Wielu użytkowników maszyn chcąc obniżyć koszty wykonania, stosuje przekładki nieszlifowane wykonane tylko na tokarce a także z różnych materiałów takich jak aluminium lub tekstolit. Niestety tak wykonane przekładki nie spełniają prawidłowo swojej funkcji,  mogą prowadzić do powstania bicia wału piłowego, a w konsekwencji do postoju maszyny. Prawidłowo wykonane przekładki są stalowe, czterostronnie szlifowane z luzem H7 w otworze wewnętrznym i kanałakami dłutowanymi z wykorzystaniem podzielnicy. Przy składaniu sprzęgu piłowego, każda przekładka musi być dokładnie oczyszczona z wszelkich zanieczyszczeń, nie może mieć śladów uszkodzeń mechanicznych, a używane tarcze piłowe proste, naprężone i naostrzone a średnicą dopasowane do wysokości ciętej deski lub pryzmy.