Mosty drewniane

Most to podstawowa konstrukcja inżynierska, pozwalająca na bezpieczne pokonanie przeszkody wodnej lub ziemnej. Budowle te były już znane w czasach starożytnych i spełniały one przede wszystkim funkcję obronną, podobnie było w czasach średniowiecznych. Nietrudno jednak zauważyć, że w ciągu wieków zmienił się ich charakter i funkcjonalność.

mosty drewniane, budownictwo drewniane

Mosty drewniane dawniej i dziś

W dawnych czasach mosty drewniane najczęściej były stawiane nad rzekami.
Mosty w całości były wykonane z drewna, drewniane były także znajdujące się w wodzie filary, składające się z kilkudziesięciu pali wbitych w dno rzeki i powiązanych ze sobą. Zabezpieczeniem drewnianych mostów były konstrukcje osłonowe, chroniące budowlę przed uderzeniami wiosennej kry.
Z czasem drewniane mosty zaczęły odchodzić do lamusa, ustępując miejsca konstrukcjom żelbetonowym, betonowym i stalowym, jednakże w ostatnim czasie budownictwo drewniane, w tym przedmiotowe mosty, przeżywa swój renesans. Drewno uważane jest za materiał trwały, wytrzymały i przede wszystkim przyjazny dla środowiska. Ponadto drewniane mosty posiadają niepowtarzalną estetykę, stanowiąc oryginalną ozdobę.
Należy jednak podkreślić, że w zakresie budowy mostów wykorzystywane drewno nowoczesne, wykonywane w procesie sklejania małych klepek drewnianych. W przeciwieństwie do drewna litego, odpowiednio sklejone klepki mogą tworzyć trwałe dźwigary i kształtowniki.

mosty drewniane, budownictwo drewniane

Wiele drewnianych mostów posiada zadaszenie. Wbrew pozorom nie jest to wyłącznie element estetyczny czy ochrona dla użytkowników, zadaszenia przede wszystkim izolują konstrukcję nośną przed czynnikami atmosferycznymi. Zabezpieczeniem może być również obicie konstrukcji nośnej klepkami lub deskami.
Ze względu na ograniczenia geometryczne, mosty drewniane praktycznie nie są budowane z drewna litego. Klepki stanowią materiał znacznie lepszy, a co ważniejsze, nie są one objęte ograniczeniami geometrycznymi.

Na całym świecie można spotkać drewniane mosty, budowane w różnych przedziałach historycznych. Godny uwagi jest starożytny most Trajana w Tumu Severin na Dunaju, oddany do użytku w 104 roku. Most ten posiada dwadzieścia jeden przęseł składających się trzech oddzielnych łuków drewnianych, połączonych promieniście tężnikami i usztywnionych kratowymi belkami.

Dodaj komentarz